Thursday 1 September 2011

Sungai Mas Yang Mengusik Jiwa

Sg.Mas..Semua pemburu kelah,sebarau,tengas tak ketinggalan baung teruja dengannya.Banyak kali Geng Jejak Hutan menyatukan diri dengannya.Menikmati panorama alam yang mempesona,'Air Terjun Selampai' yang selalunya lembut kadangkala menderu garang,harimau akarnya yang suka mengintai dimalam hari,orang kuat melintasi sungai dengan senyap,kelah,sebarau jeram yang garang,baung malam yang merungut-rungut membuatkan Sg.Mas destinasi lengkap untuk pemancing tegar.Tanyalah RY,KM dan lain-lainnya yang biasa dengan Sg.Mas.Pasti mereka mengiyakan setuju.

Mudah saja untuk sampai kerana kedudukannya dilaluan utama ke TN Endau-Rompin.Persediaan ringkas sudah cukup kerana boleh pulang hari.Tetapi trip kali ini kami mengambil keputusan untuk untuk lebih bersedia dengan pergerakan waktu malam.Bot fiber berenjin dua horsepower menjadi pilihan kerana airnya yang cetek dan banyak halangan kayu,batu besar serta beting pasir.Kami merancang untuk memancing di tengah-tengah lubuk untuk memburu baung di malam hari.Sebarau juga memburu umpan di malam hari.

Setelah semua persiapan dipunggah kejentera 4x4 Toyota Bang Mail,kami memulakan bergerak lebih kurang jam 2.00 petang dan seperti biasa Res.Wak Lan Kluang menjadi destinasi pertama untuk mengalas perut dan bekalan untuk malam.Program kami sampai ke Sg.Mas waktu petang terus casting sebarau.Malam untuk baung di tengah lubuk dan kelah di Jeram Selampai.Kami sampai tepat seperti jangkaan dan bermulalah aktiviti pemburuan penghuni lubuk.

Proses menurunkan bot sukar sedikit kerana tebing curam dan licin.Tetapi kelengkapan cukup jentera 4x4 menjadikannya mudah.Dua kali ulang-alik ke tapak perkhemahan dengan melalui alur sempit dan deras alirannya menguji kemahiran aku mengemudi jentera kecil.Setelah beres semuanya,perkara pertama ialah mendirikan khemah ringkas(melindungi beg dari hujan)dan mengumpul kayu untuk unggun malam.Seterusnya menyediakan makan malam-nasi saja dan teh o.Lauk tunggu hasil tangkapan.Belum pun siap mendirikan khemah,Boy dan Yat yang ditugaskan mencari lauk telah tersenyum lebar dengan seekor sebarau sederhana saiznya dan kelah 500g.Asam rebus sebarau dan kelah untuk kami malam itu.

Sementara kami makan petang merangkap malam,pancingan dasar untuk baung pula.Biasanya di sini menjelang maghrib baung mula menjelmakan diri menyentap umpan-umpan.Memang telah diduga,baung-baung mula membuatkan kami sibuk melayan kerenahnya.Berlumba-lumba kami menaikkan baung.Masing-masing menghentikan suapan nasi berlauk asam rebus sebarau dan kelah kerana teruja melihatkan yang lain melayan kerenah baung yang merungut-rungut.Tidak besar,tapi itulah saiz baung rimba Sg.Mas.

Aku,Boy dan Megat mengambil keputusan untuk berdayung mudik ke hulu ke lubuk yang telah tandakan dan merentangkan tali untuk kami berlabuh dengan selesa.Kami letakkan lampu di kiri kanan tebing untuk mudah kami mengawasi keadaan dan persekitaran sementara kami di tengah lubuk bergelap.Kami mula membuat pancingan dasar.Wow.....baru saja umpan menjejak dasar,sudah disambar ikan.Kelam-kabut kami melayan baung dan tengas.Yang peliknya sebarau pun ikut berebut umpan cengkerik.Mula-mula kami pelik sebarau makan pancingan dasar berumpankan cengkerik di waktu malam.Tiga ekor seberat 500-700g kami naikan.

Baung dan tengas serta rong memang banyak menjadikan aktiviti tangkap dan lepas untuk sikecil supaya ada kesinambungan.

Tiba-tiba aku terperasan ada mata mengawasi kami di tebing sebelah kanan.Matanya besar berkilau memancar oleh tindakbalas cahaya lampu yang kami letakkan di tebing.Aku mencuit Boy dan Wan,lantas kami menumpukan perhatian,siapakah gerangannya.Boy berkeyakinan harimau kumbang kerana badannya yang hitam.Kami biarkan saja kerana tiada tindakbalas dari si kumbang.Kami teruskan memancing tetapi alangkah terperanjatnya kami apabila si kumbang tanpa disedari telah berada digigi air.Kami cuba memberikan tentangan dengan membuat riuh tapi tidak dihiraukan bahkan telah menunjukkan senjata taringnya.Apa lagi.....kami tidak mahukan pertembungan dan mengalah dengan terus melepaskan ikatan bot berhanyut ke tapak perkhemahan.

Sampai di tapak perkhemahan aku tenguk Bang Mail dan Yat yang tekun menunggu di Jeram Selampai telah berjaya menaikkan kelah(kecil),baung dan tengas.Banyak juga.Kami semua pun mengelilingi jeram untuk menjerat si kelah dan baung.Memang hebat kelah jeram....rentapannya menjadikan pancing aku dan Wan melayang terjun ke air.Terkial-kial kami berusaha mengambil kembali pancing,tapi.....kosong.Hampir jam satu pagi,kami mengambil keputusan untuk tidur dan menyediakan diri untuk bertarung dengan sebarau Jeram Selampai esuk pagi

Pagi lagi setelah solat subuh dan sarapan kopi o dengan mee segera,masing-masing bergegas menyambar gewang mencari lubuk untuk bertarung dengan sebarau.Memang hebat pagi tersebut.Bang Mail yang berada di hujung lubuk di celah-celah kayu balak separuh tenggelam telah berjaya menaikkan sebarau yang boleh tahan besar.Suasana hening tiba-tiba menjadi riuh oleh teriakan-teriakan dan laungan kegembiraan kerana reaksi menaikkan sebarau.

Matahari semakin meninggi dan tiada lagi rentapan sebarau.Masing-masing menggoyangkan kepala isyarat untuk menamatkan aktiviti dan mula berkemas untuk pulang.Masing-masing ceria tapi ada yang kecewa kerana masih belum mendapat lesen kelah lagi.Saborr la Yat.....trip akan datang insyaallah.Boy senyum sampai telinga kerana walaupun kecil tetapi lesen kelah telah berjaya.